احساس ناخوشایند پس از واکسن COVID-19 کاملاً طبیعی است

28مارس 2021- پزشکان اعلام کردند که کمی احساس ناخوشی پس از دریافت واکسنCOVID-19  برای بعضی از افراد، کاملاً طبیعی است. این علائم می تواند شامل سردرد، خستگی و درد در بازوی محل تزریق باشد.

کالج سلطنتی پزشکان انگلیس اعلام کرد که از هر 10 نفر بیش از یک نفر این علایم را تجربه می کند، اما علائم کوتاه مدت هستند و واکسن برای کمک به نجات جان افراد ضروری است.

پروفسور مارتین مارشال، گفت: باید به بیماران اطمینان داد كه هر دو واكسن COVID-19 كه هم اكنون در انگلیس تزریق می شوند، نظارتهای سختگیرانه ای را طی كرده اند تا اطمینان حاصل شود كه ایمن و موثر هستند.

وی افزود: مانند اکثر واکسیناسیون ها، عوارض جانبی خفیف برای برخی از بیماران طبیعی است.در صورت داشتن این علایم و احساس ناراحتی، ما به بیماران توصیه می کنیم که از مسکن هایی مانند پاراستامول استفاده کنند.

از تمام کسانی که دچار این علایم شده و احساس ناراحتی می کنند، خواسته شده است که علائم خود را از طریق "طرح کارت زرد" آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات بهداشتی، گزارش دهند.

اطلاعات جمع آوری شده از مطالعه ی Zoe Covid Symptom نشان داده است که بیشتر از 280 هزار نفر پس از تزریق واکسن، دچار خستگی، سردرد و لرز شده اند و احتمال بروز این علائم در زنان جوان یا کسانی که قبلابه COVID مبتلا شده بودند، بیشتر است.

با این حال، داده های کارت زرد نشان نمی دهد که ارتباطی بین به عفونتهای COVID-19 و عوارض بعدی واکسن وجود داشته باشد.

پروفسور اسپکتور، گفت: هر علامتی که با تزریق واکسن بروز کند بسیار کمتر از ابتلا به بیماریCOVID ، شما را بیمار می کند. وی افزود: دریافت دوز دوم واکسن خود را به تأخیر نیندازید و از زدن واکسن اجتناب نکنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/feeling-unwell-after-covid-19-vaccine-is-completely-normal.html